Program Święta Chorągwi 2013
HARMONOGRAM ŚWIĘTA
Piątek, 13 września 2013
09.00–14.00 – zajęcia dla szkół
10.00–18.00 – stoiska otwarte
14:00–19:00 – przyjazd, zakwaterowanie, kolacja
20:00–21:00 – rozpoczęcie Święta
21:00–22:30 – Harcerskie kino polowe dla chętnych
23.00–06.30 – cisza nocna
Sobota, 14 września 2013
07.15 – pobudka
07.30 - 08.00 – toaleta poranna
08.30 – 09.00 – śniadanie
09.00 – 17.00 – zajęcia w blokach metodycznych, w trakcie - obiad
09.30 – 17.00 – konferencja instruktorska
19.30 – 22:00 – koncerty
22.00 – 23.00 – toaleta wieczorna
23.00 – 07.30 – cisza nocna
Niedziela, 15 września 2013
07.30 – pobudka
07.30 – 08.00 – toaleta poranna
08.30 – 09.00 – śniadanie
08.30 – 09.30 – Msza Święta
10.00 – 11.30 – „Kuźnia sukcesu”
12.00 – 13.00 – uroczysty apel
PROGAM ŚWIĘTA
PIĄTEK
ZAJĘCIA DLA SZKÓŁ
Szkoły zapraszamy do udziału w zajęciach przygotowanych specjalnie dla nich. A mianowicie:
• 9:00 – 14:00 - zbiórki harcerskie (ok. 1,5h) – udział w zbiórce o wybranej tematyce,
• 9:00 – 14:00 – możliwość zwiedzania obozu harcerskiego – z pełną pionierką, zdobnictwem, symboliką
• 10:00 – 18:00 - stoiska otwarte – ścianka wspinaczkowa, mosty linowe, warsztaty ratownicze, zajęcia plastyczne, szczudła, kajaki i wiele innych.
ROZPOCZĘCIE
„Choćbyśmy cały świat przemierzyli w poszukiwaniu Piękna, nie znajdziemy go nigdzie, jeżeli nie nosimy go w sobie...”
- Ralph Waldo Emerson
Zuch, instruktor, kronikarz, chorąży czy może komendant hufca? W ZHP od lat 15 a może pierwszy raz na biwaku? W mundurze, w koszulce drużyny; z miasta a może ze wsi; kobieta, mężczyzna; ochotniczka i ćwik. Wszystkich ich połączył jeden duch – harcerstwo. We wspólnym kręgu nie ma różnic, nie ma podziałów i nie ma waśni… Jest tylko piękno – harcerskiej służby, braterstwa i pracy nad sobą.
W piątkowy wieczór wspólnie rozbudzimy w sobie harcerskiego ducha, tak aby towarzyszył nam przez całe Święto Chorągwi.
Zapraszamy Was na uroczyste otwarcie – pełne światła, muzyki, refleksji i nadziei. Niezwykłe widowisko przygotowane przez całkiem zwyczajnych ludzi. O wspaniałych czynach, podejmowanych wyzwaniach i odkrywaniu samego siebie. O Was dla Was.
Czy jesteście gotowi na zmierzenie się z prawdą? Potrzebne będą bystre oczy i otwarte serce. Dla tych którzy mają chrapkę na pamiątki – sprawne ręce i refleks ;)
Po uroczystym rozpoczęciu otwarte zostanie niesamowite i niepowtarzalne Kino Polowe! Czy oglądaliście kiedyś film pod niebem pełnym gwiazd, czując ciepły powiew wiatru, w gronie setek przyjaciół? Nie? Może warto zatem spróbować? :)
SOBOTA
ZAJĘCIA W BLOKACH METODYCZNYCH
ZUCHY
Gra zuchowa
Tak naprawdę są to cztery gry ułożone na podstawie sprawności regionalnych zespołowych. W każdej grze może wziąć udział max. 80 osób (zuchów i kadry). Każdy patrol bierze udział w jednej grze, ale podczas zgłoszeń prosimy oprócz wyboru podstawowego, także o podanie gry rezerwowej na wypadek braku miejsc (decyduje kolejność zgłoszeń).
Zuch podczas każdej gry zdobędzie sprawność zespołową i będzie miał możliwość zdobycia sprawności indywidualnej. Podczas każdej gry przewidziane zostały różne atrakcje dla zuchów: ciekawe warsztaty, ale przede wszystkim wykorzystamy formy pracy zuchowej takie jak zwiad, teatr zuchowy, pożyteczne prace czy zabawa tematyczna. Każda gra zostanie podsumowana podczas wieczornych zajęć, wtedy też zostaną przyznane sprawności indywidualne i zespołowe oraz wręczone znaczki sprawności.
Fabrykant
Sprawność przybliża historię Łodzi i Postaci z nią związanych. Podczas ciekawych warsztatów, zwiadu i wspólnej zabawy, zuchy dowiedzą się wielu ciekawych rzeczy o historii Łodzi przemysłowej oraz sprawdzą się w ciekawych zadaniach.
Miś Uszatek
Zuchy będą obcowały z łódzkimi bajkami, stworzą własne lalki i poznają tajniki animacji oraz dowiedzą się jak powstawały bajki i które z nich powstawały w Łodzi:
Łódzki filmowiec
Zuchy poznają ciekawe postacie związane z filmem oraz jego powstawaniem. Odwiedzą też Muzeum Kinematografii i odbędą spacer po łódzkich plenerach filmowych. Nie zabraknie także „filmowych gwiazd”.
Tuwimowiec
Zuchy będą miały okazję w ciekawy sposób poznać postać Tuwima i jego twórczość. Spotkają bohaterów znanych wierszy oraz sprawdzą się w roli małych aktorów:
Część terenowa gry zakończy się o godzinie 17:00 przy muszli koncertowej w Parku na Zdrowiu, gdzie o 17:30 rozpocznie się Koncert dla zuchów: animacje muzyczne i zabawy we wspólnym gronie.
Celem głównym gier nie będzie współzawodnictwo, ale realizacja ciekawej sprawności zespołowej oraz umożliwienie zuchom poszerzania zainteresowań poprzez sprawności indywidualne. Punkty na grach będą w oparciu o zuchowe formy pracy oraz pokażą ciekawe wykorzystanie instrumentów metodycznych.
HARCERZE
Gra detektywistyczna
W ramach sobotnich zajęć harcerze i harcerki będą mieli możliwość wzięcia udział w pełnej emocji grze fabularnej. W jej trakcie będą starali się pomóc lokalnym władzom dociec, czy szef łódzkiej szajki złodziei ma coś wspólnego ze Ślepym Maksem, czy chce kontynuować to co Maks zaczął w latach trzydziestych ubiegłego wieku. W tym celu będą musieli odwiedzić wiele osobistości związanych mniej lub bardziej z łódzkim półświatkiem. Z osób, które będą mogli pomóc w rozwiązaniu tej zagadki warto wymienić kibica Mietka, który chętnie udzieli informacji w zamian za rozegranie z nim nietypowego meczu, szwaczki Krystyny, która w swojej pracowni ma słynnego manekina z dzwoneczkami, czy Michała z Bałut, który wie sporo, ale w zamian trzeba mu pomóc obrzucić kamienicę jego sąsiada balonami z farbą. Lokalne władze wyznaczyły cenną nagrodę dla zespołu, który pomoże rozwiązać im tę zagadkę. Aby zdobyć tę nagrodę będzie trzeba się wykazać umiejętnościami wszelakimi, zdolnością logicznego myślenia, a przede wszystkim odwagą, aby podjąć to wyzwanie. Czy jesteście gotowi, aby zmierzyć się z łódzką legendą w współczesnych czasach?
HARCERZE STARSI
Stawiamy na starszoharcerskie poszukiwanie, ale oparte o analizę swoich możliwości jak i marzeń. Trasa gry, a zatem zajęcia w których uczestniczą harcerze starsi zależą w dużej mierze od samego patrolu. Patrole – znając zadanie – same ocenią czy jako patrol są w stanie wykonać dane zadanie, mają odpowiednie umiejętności oraz sami podejmują decyzję w jakich obszarach chcą się rozwijać.
Każdy patrol dostaje na starcie 3 bilety wstępu z różnych obszarów programowych. Na biletach są zaznaczone godziny na dane działania, wraz z jego opisem. Mogą jednak wymienić się albo z innymi patrolami, lub zakupić na giełdzie (która odbędzie się rano, przed rozpoczęciem gry), stawiając swoje przyszłe punkty, które odejmowane są od zdobytych. W ten sposób układają swoją podstawową trasę gry. O resztę wejść na punkty musi zawalczyć - punktualnością i dobrą strategią.
Gra będzie obejmowała 5 obszarów poszukiwań:
• życie zawodowe (m.in. zajęcia radiowe i telewizyjne, warsztaty z zespołem muzycznym, zajęcia w pracowni chemicznej)
• specjalności (m.in. jeździecka, obronna, lotnicza, graniczna, wodna)
• pasje (m.in. teatr ognia, joga, kravmaga, tyrolka, gry wielkoformatowe)
• harcerstwo (m.in. geocoaching, survival, pionierka, ekologia)
• wyzwania (m.in. robienie pizzy, budowanie pojazdów, wyzwalanie się z pułapki)
WĘDROWNICY
Gra wędrownicza – Kuźnia Sukcesu
Wykuwanie sukcesu to długi proces, złożony z kilku czynników. Czym lepszy sukces, tym więcej włożonej pracy i większy w niej wkład. Proces ten to swoista fabryka, w której gotowy produkt powstaje od surowego pomysłu. Łódź, w której w tym roku odbywać się będzie Święto Chorągwi Łódzkiej, to także wielka machina, która swój sukces wykuwała przez lata. Industrialna Łódź powstała w XIX w. z jednego pomysłu. Po stu latach wyrosła na potęgę przemysłową w Europie. Na ten sukces pracowały tysiące ludzi, którzy w licznych fabrykach wykuwali gotowe produkty. Gra wędrownicza Kuźnia Sukcesu to swoisty powrót do korzeni Łodzi, oparty na 6 hasłach:
Samodzielność - jakość sukcesu zależy od wniesionego samodzielnie wkładu. Wielcy fabrykanci tworzyli swoje fortuny dzięki samodzielnej pracy, napotykając przy tym często wiele trudności, czyniąc ich sukces często wyczynem. Uczestnicy gry także staną przed wieloma trudnościami, które będą musieli samodzielnie pokonać, wykorzystując przy tym swoją siłę i spryt.
Uczciwość - sukces to dążenie do celu zgodnie z zasadami fair play. Na uczestników gry czeka wielka gra planszowa, gdzie każdy staje się fabrykantem chcącym rozbudować swoją fabrykę, bądź przejąć sąsiednią. Będzie trzeba mieć głowę na karku i co dwie głowy to nie jedna.
Kreatywność - sukces zależy od dobrego pomysłu. Podstawą sukcesu każdego fabrykanta był pomysł na działalność i na osiągnięcie celu. Często musieli wykazać się wielkim sprytem żeby osiągnąć sukces. Uczestnicy będą musieli wcielić się w fabrykantów i stworzyć kilka nowych rozwiązań w naszej wspólnej fabryce. Tworzenie maszyn z drewna, nie jest najprostsze.
Ciekawość - sukces to chęć poznawania nowych wyzwań i kolejnych pomysłów. Łódź to miasto stworzone przez Niemców, Polaków, Żydów, Rosjan i wiele innych narodowości. Fabrykanci wywodzący się czasami z różnych kultur szukali nowych rozwiązań, nowych doznań szukając czegoś nowego u sąsiadów. Uczestnicy gry będą mogli w nowatorski sposób odwiedzić nie przetarte szlaki w mieście, aby poznać jej pełny koloryt. Zobaczą Łódź dzięki questingowi, nowej formie zwiedzania.
Empatia - sukces jednostki to także, dawanie siebie innym. Każdy szacowany w tym mieście fabrykant prowadził działalność charytatywną. Tak samo uczestnicy będą mieli okazję wykazać się swoją dobroczynnością i dać siebie innym.
Samorealizacja - sukces jednostki zależy od pracy całej grupy. Fabrykanci swój sukces zawdzięczali także dzięki podpatrywaniu innych. Tak samo uczestnicy będą mieli okazję nauczyć się czegoś od samych siebie.
Razem stworzymy nową fabrykę i nową jakość w Łodzi, dzięki której uda nam się wykuć nowy produkt i pamiątkę z pobytu w Łodzi.
UWAGA! Każdy patrol musi zabrać ze sobą: piłę, młotek, siekierkę oraz ubrania robocze,
KONFERENCJA INSTRUKTORSKA
„Koncepcja harcerstwa wg hm. Aleksandra Kamińskiego a współczesne harcerstwo” to temat tegorocznej konferencji dla instruktorów z naszej chorągwi. Konferencja odbywa się ze względu na 110 rocznicę urodzin i 35 rocznicę śmierci bohatera chorągwi. Jej uczestnicy będą mieli okazję najpierw bliżej przyjrzeć się działalności druha Kamińskiego na polu metodyki harcerskiej, a następnie zapoznać się z kilkoma spojrzeniami na aktualność jego dokonań. Na koniec każdy uczestnik będzie mógł zająć swoje stanowisko w dyskusji.
Po konferencji uczestnicy udadzą się na wycieczkę miejską śladami łódzkiego harcerstwa oraz na teren zlotu.
KONCERTY
Sobotni wieczór uwieczni zestaw taneczno- muzyczny. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie: występu tancerzy z Agencji Artystycznej Nisha-Art ucieszą oko, a ucho – występ łódzkiego zespołu Zakaz W. oraz kołobrzeskiej grupy, której na pewno nie trzeba przedstawiać bywalcom YAPY i miłośnikom poezji śpiewanej, czyli Cisza jak ta.
NIEDZIELA
KUŹNIA SUKCESU
Podczas Kuźni chcemy dać szansę harcerzom z całej chorągwi, także różnym organizacjom oraz naszym instruktorom na podzielenie się swoim sukcesem, w najróżniejszych dziedzinach.
Powstanie 6 miejsc programowych, zgodnie z założeniem programu Kuźnia Sukcesu będą one poświęcone elementom programu i odbywać będą się w nich proste warsztaty, rękodzieło, ćwiczenia, zadania czy zabawy. Do organizacji tych zajęć zapraszamy hufce, środowiska i instruktorów, którzy chcieliby się pochwalić swoimi umiejętnościami i dokonaniami. Zadania będą dopasowane do wszystkich grup wiekowych. A za udział we wszystkich gniazdach rozlosowane zostaną nagrody. Do każdego stoiska będzie można podjeść i wykorzystać jego możliwości.
ZAJĘCIA DLA SZKÓŁ ORAZ KONFERENCJA INSTRUKTORSKA SĄ BEZPŁATNE






.png)

